RWF

RWF - to skrót od słów : rear way facing - fotelik instalowany tyłem do kierunku jazdy.

Statystycznie, ryzyko odniesienia obrażeń jest w przypadku dzieci jeżdżących w fotelikach  z Grupy 1 (9-18kg, ok. 9 miesięcy do 4 lat)  z systemem szelek, zainstalowanych przodem do kierunku jazdy znacznie wyższe niż w przypadku fotelików Grupy 0+ zainstalowanych tyłem do kierunku jazdy (0- 13 kg. od O do ok. 18 miesięcy) w razie zderzenia czołowego, jednym z powodów jest fakt iż głowa dziecka jest większa i cięższa w stosunku do masy całego ciała.

Na tym etapie głowa dziecka stanowi 25% wagi całego ciała podczas gdy szyja, mięśnie i kręgosłup nie są jeszcze w pełni rozwinięte. W foteliku zainstalowanym przodem do kierunku jazdy z tradycyjnym pięciopunktowym systemem szelek, ramiona dziecka są w razie zderzenia czołowego przytrzymywane, podczas gdy głowa dziecka jest "przyciągana" do przodu z olbrzymią siłą.

W fotelikach instalowanych tyłem siła zderzenia jest rozkładana równomiernie na dużym obszarze, co znacznie odciąża szyję, głowę i ramiona. Fotelik działa jak tarcza osłaniając wrażliwy obszar głowy i szyi. Zainstalowany tyłem fotelik konsekwentnie zmniejsza ryzyko obrażeń przy zderzeniu czołowym. Statystyki wypadkowe z krajów, w których najczęściej stosuje się foteliki Grupy 1 instalowane tyłem (np. w Szwecji) wykazują, że ryzyko odniesienia obrażeń w przypadku fotelików Grupy 1 w porównaniu do fotelików Grupy 0+ pozostaje na podobnym poziomie.

Natomiast na rynkach z głównym udziałem fotelików instalowanych przodem z grupy I z systemem szelek (np. w UK i Niemczech), ryzyko odniesienia obrażeń wyraźnie wzrasta w porównaniu z Grupą 0+.

Wskaźnik obrażeń w Niemczech, UK i w Szwecji:
wskaźnik obrtażeńLekarze, badacze wypadków, konsumenci i organizacje opieki zdrowotnej jak Stiftung Warentest, największy niemiecki klub motoryzacyjny ADAC lub DVR zalecają wydłużenie czasu instalowania fotelików tyłem powyżej Grupy 0+.

Comments are closed.