Testy ADAC

Jedną z organizacji testujących foteliki Cybex jest niemiecki ADAC(Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), istnieje od ponad stu lat, zrzesza 14 milionów członków i jest jednym z nielicznych ośrodków badawczych na świecie akredytowanych przez Euro NCAP.

ADAC jako jeden z pierwszych zainicjowały coroczny test fotelików dziecięcych już w 2002 roku.
Przy ocenianiu fotelików ADAC bierze pod uwagę: bezpieczeństwo, obsługę (czy jest łatwa i intuicyjna), ergonomię, substancje szkodliwe, czyszczenie.
Ocena ogólna ADAC, tzw. gwiazdki, jest sumą ocen za poszczególne kryteria. Nie wszystkie badane parametry mają taki sam wpływ na wynik końcowy. Bezpieczeństwo fotelika wpływa na 50% oceny, obsługa na 40%, natomiast ergonomia na 10%. Ostatnie dwa parametry – substancje szkodliwe i czyszczenie mają wpływ na ocenę końcową fotelika tylko w przypadku, gdy normy w tych kryteriach są przekroczone.

Skala ocen i punktacja stosowana przez ADAC dla fotelików dziecięcych:
1.0-1.5: sehr gut - bardzo dobry
1.6-2.5: gut - dobry
2.6-3.5: befriedigend - satysfakcjonujący
3.6-4.5: ausreichend - absolutne minimum
4.6-5.5: mangelhaft - bardzo słaby

Istotną sprawą jest fakt iż ADAC nie przyznaje gwiazdek ocenianym fotelikom. Gwiazdki są dodawane dla łatwiejszego zrozumienia skali ocen która jest odwrotna do stosowanej w Polsce.

W jaki sposób ADAC ocenia bezpieczeństwo fotelika?

Osobne testy przeprowadzone są dla zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, a osobne dla zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h, dodatkowo uderzenie w tył przy 30 km/h.  Jeżeli fotelik posiada dwa kierunki przewożenia dziecka, to w ramach testów ADAC sprawdza się oba warianty. Jako potwierdzenie wrzucam film z prezentacji fotelika GB Vaya, gdzie od ok. 40 sekundy można zobaczyć, że testowano fotelik zarówno zamontowany tyłem, jak i przodem do kierunku jazdy.

Przeciążenia jakie zostały zarejestrowane przez czujniki w manekinie Q można sprawdzić w raporcie ADAC dotyczącego testu danego fotelika. Raporty te są udostępniane producentom, a Ci z kolei wg uznania udostępniają je osobą zainteresowanym, najczęściej dystrybutorom. Nie spotkaliśmy się, aby którakolwiek firma opublikowała pełen raport z testów ADAC. Będąc na szkoleniach prosimy o udostępnianie tych informacji, jednak nie zawsze spotykamy się ze zrozumieniem. Ogólnodostępne informacje rozdzielają wynik testu ADAC na bezpieczeństwo boczne i podczas zderzenia czołowego. I te wartości możemy ze sobą zestawić.

Przykład zderzenia bocznego. Tutaj - fotelik GB Vaya

Dodatkowo w raporcie znajdują się wyniki dla różnych wielkości manekinów od Q1-Q3 co odpowiada gabarytom i wadze dzieci w różnym wieku. Zderzenie przodem wykonywane jest dla manekina Q1,5 i więcej, z oczywistych względów bo mniejsze dzieci muszą być wożone tyłem zgodnie z homologacją fotelika (jeśli I-size). Dodatkowo testy odbywają osobno w pozycji siedzącej i leżącej fotelika, dla każdego kierunku RWF/FWF. I tu testy ADAC odróżniają się od Plus Testu który bada starszym manekinem P i tylko w jednym rozmiarze w zależności od przedziału wagowego fotelika P3 lub P6. W raporcie znajdują się wyniki zmierzone czujnikami znajdującymi się w: głowie, na odcinku szyjnym kręgosłupa, klatce piersiowej, podbrzuszu, miednicy. Cześć czujników mierzy przeciążenia a w podbrzuszu mierzone jest ciśnienie. Dodatkowo każdy fotelik bada się wielokrotnie aby sprawdzić powtarzalność wyniku. Ilość danych jakie posiadają po badaniu każdego fotelika jest ogromna, niestety nie wiem w jaki sposób są przeliczane na wynik za bezpieczeństwo (boczne/czołowe). Wiemy natomiast jak różne rodzaje testów przekładają się procentowo na ocenę końcową jaką uzyskał fotelik, ta informacja jest dostępna na stronie ADACa.

Comments are closed.